Total
3
Shares

Pozytywna stymulacja rozwoju mowy

Pozytywna stymulacja elementów oraz etapów rozwoju naszych dzieci jest kluczowa. Rozwój motoryki małej, rozwój motoryki dużej, mowa, rozwój emocjonalny, socjalizacja to przykłady ważniejszych kamieni milowych przed którymi na początku stają nasze dzieci.

Co to znaczy „pozytywnie stymulować”?

Pozytywnie stymulować to znaczy, tak pracować z dzieckiem, aby samo dochodziło do pewnych wniosków, a kluczowe umiejętności „wyrastały” spontanicznie w toku rozwoju. Pozytywna stymulacja to przede wszystkim świadome organizowanie zabawy. Każda zabawa proponowana przez nas naszym dzieciom ma wpływ na ich globalny rozwój. Warto planować przemyślane aktywności w kontekście przyczyny i skutku.

Świadome podejście do rozwoju dziecka działa wymiernie. Z jednej strony proponujemy aktywności dopasowane do umiejętności, których rozwój w danym momencie chcemy wspierać. Z drugiej zaś strony mam coś w rodzaju samokontroli. Gdy jesteśmy świadomi popełnianych przez siebie błędów i tego jak popełnione przez nas błędy wpłynęły na dziecko, możemy je odpowiednio wcześnie skorygować. Nie trzeba mieć wykształcenia pedagogicznego, aby zrozumieć, że warto być rodzicem uważnym i świadomym. A pozytywna stymulacja tylko wzmocni rozwój naszych dzieci.

Pozytywna stymulacja rozwoju mowy

PRZYKŁAD myślenia przyczynowo – skutkowego w kontekście rozwoju dziecka

Myślimy: „teraz czas na aktywności pobudzające moje dziecko do mówienia”.

Robimy: proponujemy naszemu dziecku bębenek, tamburyn czy grzechotki lub marakasy i wystukując prosty rytm, pląsając śpiewamy krótkie rymowanki typu „siała baba mak…”.

Oczywiście wszystkie propozycje powinny być dopasowane do wieku naszego dziecka i wpasowywać się w jego zainteresowania.  

O przykładach pozytywnej stymulacji rozwoju dziecka napiszę dla Was osobny artykuł. Jednak już w tym momencie chciałam zaznaczyć, że każdy nasz ruch ma bezpośredni wpływ na nasze dzieci. Nasze świadome podejście do planowania, organizowania dziecięcych aktywności na pewno ułatwi naszym dzieciom indywidualny rozwój.

Książki: dobre narzędzie do pozytywnej stymulacji rozwoju mowy

Tym wpisem chciałam poruszyć temat przykładu narzędzi do pozytywnej stymulacji rozwoju mowy. Zdecydowanie dobrym pomysłem na pozytywne stymulowanie rozwoju mowy są książeczki.

Pozytywna stymulacja rozwoju mowy_all_2

W jaki sposób książki pozytywnie stymulują?

Książeczki dla dzieci, w większości przypadków, są przepięknie wydane. Atrakcyjne ilustracje przekłuwają uwagę naszych pociech. Dziecko „przenosi się” do narysowanego świata. Poznaje te krainy, których na co dzień nie widzi. (np. Dziecko, które mieszka w mieście nie widzi co dziennie świnek, koników czy traktorów. Dziecko, które mieszka pod miastem nie widzi „drapaczy chmur”, metra, tramwajów.) Książeczki poszerzają poznawcze zasoby umysłowe naszych dzieci. Do ich chłonnych jak gąbka mózgów przenoszą się całe kategorie prostych, podstawowych wyrazów, tworząc pierwsze struktury oraz połączenia między-kategorialne. Poprzez wielokrotne oglądanie obrazków, dzieci uczą się naśladować odgłosy (hau, hau; brum, brum), następnie składać pierwsze sylaby (pie-sek, a-uto). Na początku rodzice opowiadają o tym co dzieje się na poszczególnych stronach. Następnie dziecko zaczyna samo powtarzać zasłyszane od rodziców opisy. Książeczki stanowią ogromne wsparcie dla nas – rodziców w trakcie ewolucji mowy. To właśnie jest pozytywna stymulacja rozwoju mowy.

Co wybrać?

Jednak z całą pewnością należy z dużą uważnością wybierać te pozycje, które chcielibyśmy, aby oglądało nasze dziecko. Na rynku jest wiele książek. Jednak tylko niektóre są wartościowe. Poniżej przedstawiam swój wybór książeczek, które bardzo polubiły moje dzieci, a które są dobrym przykładem narzędzia, które z całą pewnością wspiera rozwój mowy.

PUCIO

pozytywna stymulacja rozwoju mowy_pucio
pozytywna stymulacja rozwoju mowy_pucio1_1
pozytywna stymulacja rozwoju mowy_pucio2
pozytywna stymulacja rozwoju mowy_pucio2_1

Seria o PUCIu: 

  • Pięknie zilustrowana.
  • Na ilustracjach dużo się dzieje.
  • Zdecydowanie wyróżnia się na tle innych książeczek dla dzieci.
  • Najmłodsze dzieci z zainteresowaniem śledzą kolejne strony z przygodami małego PUCIA i jego rodziny
  • Zdecydowanie wspomagają poprawną wymowę i zachęcają do opowiadania.
  • Książeczka w dużym przejrzystym formacie, twarde strony z pewnością zapewnią długą żywotność

Dane szczegółowe:

Tytuł:Pucio uczy się mówić. Zabawy dźwiękonaśladowcze dla najmłodszych. oraz Pucio mówi pierwsze słowa.
Seria:Uczę się: mówić, wymawiać, opowiadać
Autor:Galewska-Kustra Marta
Wydawnictwo:Wydawnictwo Nasza Księgarnia

O autorce:

Marta Galewska – Kustra jest doświadczonym pedagogiem dziecięcym, pedagogiem twórczości, a przede wszystkim logopedą. Posiada tytuł doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki – jest adiunktem w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, prowadzi praktykę logopedyczną. Absolwentka Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Autorka wielu publikacji poświęconych twórczego rozwoju dzieci i młodzieży.

KICIA KOCIA

pozytywna stymulacja rozwoju mowy_kicia kocia_1
pozytywna stymulacja rozwoju mowy_kicia kocia_2

Seria o Kici Koci

O kici koci powstała już cała seria krótkich książeczek. Proste ilustracje. Opisy w przyjazny sposób definiują dziecku rzeczywistość. Z całą pewnością seria o kici koci jest warta polecenia. 

Dane szczegółowe

Tytuł:Kicia Kocia. To moje!
Seria:Kicia Kocia
Autor:Głowińska Anita
Wydawnictwo:Media Rodzina

AKADEMIA MĄDREGO DZIECKA

pozytywna stymulacja rozwoju mowy_kto robi hu hu_1
pozytywna stymulacja rozwoju mowy_kto robi hu hu_2

Akademia mądrego dziecka. Kto robi hu-hu?

Książka będąca składową całej serii Akademii mądrego dziecka. Ta pozycja zawiera przyjemne rymowanki, które łatwo wpadają w ucho. Dodatkową atrakcją jest otwór do którego można zajrzeć okiem, włożyć palec czy wetknąć nos. Do ćwiczenia mowy – świetna pozycja. I te kolorowe, ciekawe ilustracje. Polecam!

Dane szczegółowe

Tytuł:Akademia mądrego dziecka. Kto robi hu-hu?
Seria:Akademia mądrego dziecka
Autor:Dmitroca Zbigniew
Wydawnictwo:Egmont Polska Sp. z o.o

CZU CZU

pozytywna stymulacja rozwoju mowy_czu czu_1
pozytywna stymulacja rozwoju mowy_czu czu_2

Biblioteczka CzuCzu

Małe, twarde książeczki. Mieszczą się w torebce, w wózku czy kieszonce samochodowego organizera. Możemy bez problemu zabrać je wszędzie: do lekarza, na spacer czy kawiarni. Proste, kolorowe ilustracje obrazujące podstawowe słowa  z ogólnych kategorii (ciało, emocje, miasto czy rzeczy codziennego użytku).

Dane szczegółowe:

Tytuł:Biblioteczka CzuCzu. 
Seria:Biblioteczka CzuCzu
Autor:Opracowanie zbiorowe
Wydawnictwo:Bright Junior Media

Moje wybory książkowe można znaleźć TUTAJ.

Zapraszam!

Pozytywna stymulacja rozwoju mowy. Warto się nad tym zastanowić. 

Jeżeli jednak jeszcze Ciebie nie przekonałam, napisz. Powiedz co myślisz. Może masz inne sprawdzone sposoby na wspieranie rozwoju mowy. Napisz w komentarzu. Chętnie je poznam. 

pozytywna stymulacja rozwoju mowy.

pozytywna stymulacja rozwoju mowy.

Total
3
Shares

Bądź na bieżąco z naszą historią.

Zasubskrybuj teraz nasz newsletter

By checking this box, you confirm that you have read and are agreeing to our terms of use regarding the storage of the data submitted through this form.

1 comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.