Ruch, czy bezruch.

Ruch – coś poszło nie tak.

Szok!

Wyobraźmy sobie, że już u dzieci w pierwszej klasie podstawowej jest stwierdzana nadwaga. Dzieci mają za słabą kondycję fizyczną, a już ponad połowa pierwszaków musi się zmagać z wadami postawy (sic!!!). ☹ Wiele dzieci nie potrafi skakać czy stać na jednej nodze, nie mówiąc już o zrobieniu przewrotu. Przedszkolaki nie potrafią się skoncentrować i mają duże deficyty z koordynacją ruchową.

Bądźmy świadomi! Patrzmy na nasze dziecko jak na mechanizm, który musi funkcjonować dobrze przez całe swoje życie. Nie powodujmy, już od początku problemów.

Mamy 650 powodów aby się ruszyć.

Przede wszystkim zacznijmy od tego, że ruch to dla każdego człowieka przyjemność. Jesteśmy stworzeni do tego by się ruszać. Chęć ruchu jest z nami od samego początku życia. Zauważmy, iż już w łonie matki maleństwa są bardzo ruchliwe, zmieniają pozycje, ruszają rączkami, kopią.

Mamy 650 mięśni, które należy utrzymać w formie. Czyli 650 powodów aby ruszać się, ćwiczyć, chodzić, biegać. Aktywizować poszczególne części naszego ciała.

Ruch_sport is easy_happiness is easy

To my rodzice przyczyniamy się do tego, że nasze pociechy się NIE RUSZAJĄ.

Mimo, że od maleńkości uwielbiamy się ruszać, to często nasza chęć jest nieświadomie hamowana. To my rodzice, zatrzymujemy tą pogoń za ruchliwością. W dobie globalnej popularyzacji nowej technologii: tablety, komputery, smartfony – entuzjazm dzieci do aktywności fizycznej się zmniejsza.  Wiele dzieci, systematycznie przyzwyczajane do siedzenia w domu stają się niechętne do podejmowania jakiejkolwiek aktywności fizycznej. To my rodzice jesteśmy temu winni. (Swoją drogą, o moim podejściu do high tech – niedługo osobny wpis na blogu.)

Ruch_high_tech_makes_sport_activity_difficult

Ruch: 1001 wymówek

Z różnych względów dziś dostęp do „podwórka”, w brew ogólnie widocznym pozorom (placów zabaw różniej wielkości przynajmniej w Warszawie są miliony), jest trudniejszy niż to było kiedyś. Za mojego dzieciństwa rodzice otwierali po prostu drzwi i się wybiegało w poszukiwaniu trzepaka, huśtawki, skakanki, gumy do grania czy rysowało się klasy na świeżo wylanym podjeździe. Dzisiaj tego nie widać. Rodziny w większości przeniosły się do bloków. A tu już jest milion powodów dla których dzieci trzymamy w domu. Numer 1: Sami przemęczeni pracą w korporacjach, nie mamy chęci i czasu aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom rozwojowym naszych dzieci. Szukamy (numer 2) prostszych „zajmowaczy” ich wolnego czasu. Dzieci dzisiaj (numer 3) nie puścimy w samopas na przyblokowy plac zabaw (jest to dość niebezpieczne bez względu na to, w której dzielnicy mieszkamy), (numer 4) Nie wszystkie bloki mają patia, czy dostęp do strzeżonych podwórek. Jest to dość zrozumiałe, dlaczego w większych miastach dzieci przedszkolne nie wychodzą same na podwórko. Świat się zmienił. (Numer 5) Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo – nie poszedł w dobrym kierunku.  (Numer 6) Wozimy dzieci w spacerówkach – bo szybciej. (Numer 7) A na małe zakupy to lepiej autem, bo po co spacerem.

Wymieniłam tylko kilka przykładów wymówek przez które rodzice zaniedbują rozwój ruchowy swoich dzieci. Każdy z nas może dopowiedzieć sobie swoje.

Ruch_sport is atractive_eveybody needs to know that

To może jednak WARTO zmienić podejście?

Nasze nastawienie do tego problemu powinno się zmienić. Z pasywnego obserwatora dorastania swoich dzieci, na aktywnego aktora współobecnego w dziecięcych aktywnościach. Powinniśmy się dobrze zastanowić, w jaki atrakcyjny sposób moglibyśmy zachęcić nasze młode pociechy do zabaw ruchowych. Umówmy się, nie musimy na siłę wychodzić na podwórko. Czasem wystarczy kawałek podłogi, blokowy korytarz, a nawet garaż podziemny. To nie jest kwestia miejsca, czy przestrzeni.

BEZ – Ruch: Jeżeli przestaniesz się ruszać, ucierpi na tym CAŁY TWÓJ ORGANIZM.

Należy rozumieć to dosłownie.  Ruch przyśpiesza rozwój każdego młodego organizmu i zapobiega schorzeniom. Ruch ma niesamowity wpływ na całe nasze zdrowie: krążenie, czy pracę mózgu. Człowieka należy postrzegać globalnie i również globalnie należy rozwijać wszystkie umiejętności: nie tylko umysł, nie tylko ciało, nie tylko ducha. Abyśmy prawidłowo się rozwijali każda nasza składowa powinna być odpowiednio ćwiczona. Kondycja fizyczna, powinna być utrzymywana na każdym etapie życia z równą atencją co zdolności poznawcze. Nie zapominajmy o tym.

Ruch_human body_complex system

To u dzieci ruch jest szczególnie istotny!

To u dzieci ruch jest szczególnie istotny, ponieważ ma decydujący wpływ na ogólny rozwój całego młodego organizmu. To poprzez aktywność ruchową, rozwijają się ścięgna, mięśnie, kości oraz układ krążenia. Małe dziecko rośnie bardzo szybko, a kiedy dziecko rośnie, potrzebuje wsparcia we wszechobejmującej aktywizacji. Zagęszczenie sieci neuronalnej w naszych mózgach, wzrasta wraz z pobudzaniem ruchu oraz wszystkich naszych zmysłów. Nauka poprzez ruch usprawnia ukrwienie mózgu.

Nie możemy patrzeć na dziecko tylko z perspektywy nauki mówienia, jedzenia czy chodzenia. Każda z tych czynności wymaga dużej uważności i jeszcze większego wsparcia, aby nie pojawiły się deficyty. A dodam, że każda wyuczona przez nasze dzieci czynność jest wypadkową innej. Wszystkie czynności, które wykonujemy są mocno ze sobą powiązane. A sukces zależy od działania każdego naszego mechanizmu, razem a nie osobno.

Ruch_sport is atractive_eveybody needs to know that

 3 x R

Ruch // Równowaga // Rytm – Poczuj to!

Poczucie rytmu jest również bardzo istotne dla rozwoju umiejętności motorycznych (nie tylko mowy). Poczucie rytmu to wyczucie własnego ciała. Rytm rozwijamy w trakcie biegania zygzakiem po pokoju między rozstawionymi miśkami, omijania ludzi na ulicy, chodzenia wspak jak rak, skakania przez pasy na rzadko uczęszczanej ulicy albo w trakcie domowego tańca z rodzicami (czyli dziecięcymi gwiazdami). Pamiętajmy, że większość ruchów dziecka jest bardzo spontaniczna. Dzieciaki nie myślą nad tym co robią i w jaki sposób. Po prostu zaspokajają swoją potrzebę ruchu.

Zapamiętajmy! Im częściej pozwolimy naszym dzieciom być sobą, im częściej razem pobawimy się w przeciągające się kotki, skradające liski, czepiające się niedźwiadki, tym bardziej wzrośnie sprawność naszych maluchów.

Ruch_sport is atractive_eveybody needs to know that

Skakanie. Bieganie. Gry zręcznościowe (piłka, badminton). Pływanie. Czyli podstawowe umiejętności motoryczne.

W trakcie ćwiczeń ruchowych każdego rodzaju, dzieci doskonalą wytrwałość, koncentrację, koordynację oraz wiele innych sprawności, które podnoszą poczucie własnej wartości. Drodzy rodzice, bądźmy również świadomi, że niektóre umiejętności motoryczne rozwijane są zaskakująco późno. Na przykład, dopiero między 2 a 5 rokiem życia, dziecko uczy się stawać na palcach, a na jednej nodze dopiero około 6 roku życia. Ale aby nasze dzieci osiągnęły te kamienie milowe, trzeba z nimi aktywnie ćwiczyć każdy ruch. To się nie stanie za pstryknięciem palca. Pstryk i stoi na jednej nodze! 😊

My jesteśmy po to aby naszego malucha w tym wszystkim wspierać i pokazywać co może jeszcze…

AGAIN!

Każde dziecko idzie swoim tokiem.

Nie raz już o tym pisałam, zwracając Waszą uwagę, na to, że każde dziecko jest inne i rozwija swoje umiejętności w swoim tempie. Tabelki i skale są średnimi wypadkowymi z całej populacji. Są wnioskami z zaobserwowanych przez specjalistów systematycznie powtarzanych regularności. Jednak my rodzice musimy mieć pojęcie, o tym co po czym następuje i na co musimy zwracać uwagę. Pilnować by dysproporcje w kontekście określonej normy nie były zbyt duże.

Ruch_walk_your_Way
Jest mi niezmiernie miło, że zdecydowałeś/aś się przeczytać tekst do końca. Jestem ciekawa Twojej opinii, Twojego zdania. Zapraszam! Porozmawiajmy.

Talkables.pl

ruch - 1

Dodatkowe zdjęcia na stronie:

Zdjęcie autorstwa RODNAE Productions z Pexels

Zdjęcie autorstwa Monstera z Pexels